به گزارش  فارس،‌ محمود احمدي‌نژاد كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در مناظره تلويزيوني با ميرحسين موسوي ديگر كانديداي انتخابات با بيان اينكه عرصه انتخابات يك عرصه سرنوشت‌ساز است، گفت: در انتخابات مردم با يك حركت گروهي يك پرش به سمت قله‌هاي پيشرفت برمي‌دارد و فضا بايد پرشور و نشاط و سرشار از منطق و دوستي‌ها و برادري‌ها و هم‌آفزايي‌ها باشد.
احمدي‌نژاد گفت:‌ مي‌خواهم در ابتداي كار از برخوردهاي غيرمنصفانه و ظالمانه و دروغ‌پردازي‌هاي بزرگ و تخريب عليه دولت گله كنند چراكه اين حادثه در طول حادثه بعد از انقلاب چه در طول دوران يك دولت و چه در دوران انتخابات اينقدر هجمه‌ها سنگين نبود.
وي گفت: اينكه دوستان تصميم گرفتند وارد صحنه شوند به خاطر اين است كه احساس كردم در عرصه سازندگي و قدرت و عزت ملت نقشي نداشتم و امروز خدمات گسترده‌اي دولت نهم بي‌نظير است.
احمدي‌نژاد با اشاره به موضوع سياست خارجي گفت: ‌متاسفانه پيروزي‌هاي بزرگ ملت را انكار كردند و خدمات دولت را در اين زمينه منكر شدند و اي كاش به جاي اين تخريب‌ها و تبليغات بي‌سابقه يك برنامه ارائه مي‌شد.
وي خاطرنشان كرد:‌ در اين مدت به ملت ايران توهين شده و من متاثر شدم كه چرا ملت را نااميد مي‌كنيد و خود را شيفته قدرت مي‌كنيد.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:‌ 4 سال تمام دروغ‌ها و توهين‌هاي به خود را تحمل كردم و از آنها مي‌گذرم ولي اجازه ندارم تا از توهين به مردم و انتخاب مردم و منافع ملت بگذرم چرا كه مردم اين اجازه را به من نمي‌دهند و مردم نمي‌خواهند كه خادم آنها از اين مسائل گذشت كند.
احمدي‌نژاد گفت:‌ در ديدار با مردم در شهرهاي مختلف به طور گسترده از من خواسته شد تا از حق آنها دفاع كنم و من همانطور كه قبلا قول دادم مي‌خواهم ريشه اين فريب‌ها را بگويم.
وي خاطرنشان كرد: ‌امروز آقاي موسوي در برابر من نيست بلكه سه دولت گذشته در برابر من هستند هم آقاي موسوي، هم آقاي هاشمي و هم آقاي خاتمي كه در دوره قبل نيز از آقاي هاشمي حمايت كردند.
احمدي‌نژاد افزود: ‌اينها همه با هم بودند و از روز اول به دولت هجوم آوردند و مردم مي‌دانند و اين حركت با محوريت آقاي هاشمي، ‌موسوي و خاتمي عليه دولت حركت مي‌كنند.
وي گفت: اين فشارهاي بي‌سابقه در طول 4 سال و خصوصا در ايام انتخابات به اين برمي كردد كه در سه دوره گذشته يك ساختار اداري و حلقه‌هاي مديريتي شكل كرفت كه از مسير و ارزش‌هاي انقلاب فاصله داشت.
احمدي‌نژاد گفت: من نمي‌گويم كه در اين مدت در دولت‌هاي گذشته خدماتي انجام نشده ولي آرام ارام جرياني شكل گرفت كه خود را مالك مردم مي‌دانست و دستش را در بيت‌المال باز مي‌ديد. بايد فضاي انتخابات يك فضاي آزادي همراه با عزت و آرامش باشد اما در 4 سال گذشته همواره تلاش كردند تا ملت را بشكنند ولي با عنايت خدا و حمايت مردم اين موضوع صورت نگرفت.
احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: 4 سال پيش از داخل و خارج به رقيب انتخاباتي ما كمك شد و آقاي هاشمي در پيغامي كه به يكي از پادشاهان كشورهاي منطقه داد گفت؛ نگران نباشيد اين دولت ظرف 6 ماه ساقط خواهد شد.
وي با بيان اينكه دولت نهم همواره در خدمت به مردم بوده است، اظهار داشت:‌ اين دولت در طول اين عمر كوتاه افتخارات بزرگي بوجود آورد كه البته اين كار ملت بود.
وي افزود: امروز ملت ايران با نشاط و سربلند و با ظرفيت‌هاي فراوان در عرصه‌هاي مختلف حضور دارند كه نمونه آن حضور در سياست خارجي مناسب ايران است كه ملت ايران را عزيز كرده ولي عده‌اي مي‌خواهند آن را ناديده بگيرند.
اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري به دروغ‌ها و تهمت‌هاي عليه دولت نهم اشاره كرد و در 4 ساله گذشته و خصوصا در سه ماه اخير اشاره كرد و گفت:‌ من آقاي موسوي را دوست دارم ولي اين اتفاقي كه در اين سه ماه اخير افتاد براي من قابل توجيه نيست.
احمدي‌نژاد خطاب به موسوي بيان داشت: ‌براي اينكه متوجه وجود مشكلات از جمله اعتياد و بيكار در جامعه شويد احتياجي نبود تا يك بازيگر را بياوريد در فيلم انتخاباتي‌تان و اين مسائل را مطرح كنيد.
وي خاطرنشان كرد: آيا مشكلات كشور همه مربوط به 4 سال گذشته است، پس 26 سال قبل چه مي‌شود. يعني دوستان و متحدان شما يك مملكت گلستان را به من تحويل دادند و من آن را تبديل به خرابه كردم و تازه معلوم شده كه مشكل وجود دارد.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه اي كاش به جاي اين حرفها برنامه ارائه مي‌داديد ، تصريح كرد: من در جايي به شوخي گفتم خوب شد من در انتخابات حضور دارم و الا اين سه عزيز چه چيزي مي‌خواهند به ملت بگويند.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه اين انتخابات در عرصه رقابت بين 4 نفر نيست، ادامه داد: سه نفر عليه يك نفر صحبت مي‌كنند و حتي مناظره ديشب مناظره نبود بلكه عليه يك نفر صحبت مي‌كردند و اين فاقد منطق است.
همچنين ميرحسين موسوي ديگر كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري در ادامه اين مناظره با بيان اينكه من دوست داشتم كه دولت آقاي احمدي نژاد موفق باشد تا من نيازي براي ورود به صحنه در خود نبينم، تاكيد كرد: ‌چنين اعتقادي داشتم و ا گر چنين مي‌شد وارد صحنه نمي‌شدم.
وي خاطرنشان كرد: آقاي هاشمي و خاتمي اشخاص بزرگي هستند كه بايد خودشان با آقاي احمدي‌نژاد صحبت كرده و جوابشان را بدهند اما من مشكلاتي در جامعه ديدم و احساس خطر كردم و وارد عرصه شدم.
موسوي گفت: ‌من هميشه ايران را دوست دارم و اين عشق به ايران در تك تك مردم ايران هم وجود دارد و هيچ ايراني نيست كه به كشور عشق نداشته باشد ولي من دوست داشتم ايران قدرت اول منطقه در همه عرصه‌هاي نظامي، ‌علمي و فرهنگي باشد؛ چراكه ما براي اين كار يعني ساخت يك كشور الگو براي جهان انقلاب كرديم تا بتوانم در جهان اثر گذار بوده و پيام خود را برسانم.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: در برخورد با حل مسائل كشور كه ايران را به جايگاه برتر برسانم مي‌توان دو جور عمل كرد يكي آنكه مديريتي بر اساس ماجراجويي، بي‌ثباتي، قهرماني، ‌نمايش، خرافه‌ گويي، خلاف‌كاري، ‌پنهان‌كاري، خود محوري، افراط و تفريط، سطحي‌نگري و قانون‌گريزي باشد و راه دوم اين است كه بياييم بر اساس متانت، ‌واقع‌بيني، ‌شفافي‌سازي، ‌خرد جمعي و اعتدال حركت كنيم.
وي با بيان اينكه اگر مي‌خواهيم ايران را به قدرت اول منطقه تبديل كنيم بايد به راه حل دوم عمل كنيم، تصريح كرد: من برنامه‌هاي خودم را ارائه كرده‌ام و برخلاف آقاي احمدي‌نژاد معتقدم اين سه مناظره مكمل هم هستند اما آنچه مهم است انگيزه من براي ورود به انتخابات است.
موسوي افزود: من در مورد آينده كشور با اين مديريت احساس خطر كردم و چون آقاي احمدي‌نژاد بحث را با سياست خارجي آغاز كردند من نيز از همين جا شروع مي‌كنم.
اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري گفت: ‌يكي از اين اعتقادات عدم تناسب شعارها با عمل است كه شعارها اسطوره‌پردازي،‌ خيال‌پردازي در رابطه با جهان است و اينكه ما در حال مديريت جهان هستيم اما اين پشتوانه عملي ندارد.
وي به موضوع آزادسازي ملوانان متجاوز انگليسي اشاره كرد و گفت: انگليسي‌ها به حريم ما تجاوز كردند و نيروهاي ما آنها را گرفتند كه بايد مورد حمايت و تاييد قرار مي‌گرفت.
موسوي افزود: بلافاصله خواهان اعدام آنها شديم و يك بحران آغاز شد و تصميم گرفتيم كت و شلوار تن آنها كنيم و رئيس جمهور مملكت كه متعلق به همه مردم است در مراسمي كه حتي براي سران كشورها نيز برگزار نمي‌شود به خاطر نهيبي كه از انگلستان داشتيم با آنها خداحافظي كرد و اين عزت و اقتدار حفظ نشد.
وي گفت: ‌اين موضوع از نظر امنيت ذهني و عزت ملي بر مردم ما تاثير دارد و حتي سياست خارجي را دچار فراز و نشيب‌هايي مي‌كند.
اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري با اشاره به سفر احمدي‌نژاد به عراق گفت: آقاي رئيس‌جمهور بدون آنكه دليلي براي گفته‌اش بياورد اظهار داشت‌ كه‌ در اين سفر مي‌خواهند مرا بربايند؛ آمريكايي‌ها كه در آنجا هستند حتي بنزين هواپيماي شما را آنها دادند و بعد در منطقه الخضراء كه تحت نفوذ آنها است رفتيد و در آنجا ملاقات كرديد و حتي با سربازان عكس گرفتيد و اين مساله در ايتاليا هم مطرح شد.
موسوي افزود: چرا بايد تصورات خود را اين قدر گسترش دهيم كه سياست خارجي و منافع ملي را به خطر بيندازند .
وي به سفر رئيس‌جمهور به عربستان اشاره كرد و ادامه داد: ‌من شنيدم كه چندين بار حاكمان آن كشور پيام داديد و خواستيد شما را به آنجا دعوت كنيد و اين مضوع را با يك نقل قول از ملك عبدالله شنيدم كه اين طور بوده است و بايد ببينيم كه آيا وضعيت زوار و رابطه با عربستان پس از سفر شما بهتر شد يا نه.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: سپس از زبان رئيس آن كشور عليه وزير خارجه صحبت كرديد و با اين موضوع حاكميت آن كشور را با خود مشكل دار كردند.
موسوي گفت: بارها از زبان شما شنيدم كه مي‌گوييد آمريكا در حال فروپاشي است پس چرا 4 مرتبه به آمريكا رفتيد و دوبار نامه نوشتيد و از رئيس جمهور سوئيس خواستيد كه از اوباما بخواهد تا قبل از انتخبات با شما مذاكره كند و آيا اين به نفع ما است. من مي‌گويم اين كارها عزت و آبروي كشور و توسعه داخلي را مشكل‌دار و تنش‌زا كرده است.
وي با اشاره به طرح مساله هولوكاست توسط احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: اين موضع باعث شده كه خسارت‌ها زيادي ببينيم و شوراي امنيت مصوب كرد كه طرح اين موضوع جرم است و به خاطر همين بود كه اروپايي‌ها كه پس از حوادث غزه با اسرائيل مشكل پيدا كرده بودند، دوباره پشت سر ما جمع شدند و من اخيرا اگر فيلم حضور شما در سويس را نمي‌ديدم باور نمي‌كردم به رئيس جمهور كشورمان توهين شود اما شما آن را حماسه ناميد.
وي افزود: ‌اين چه حماسه‌اي است كه به خاطر آن مجدا مصوبه‌اي ديگري در باره هولوكاست ‌كردند و اين به نفع آنها شد و به تبيين منافع ما كمك نكرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا